Säljjobb

Hos oss på Hilti startar man ofta sin karriär som säljare. Det är nog den bästa introduktionen på företaget eftersom vår framgång drivs av att engagera lojala kunder och utveckla våra starka relationer. 

Säljare är en spännande och tydlig roll där du delar med dig av Hiltis innovationer till företag i alla storlekar. Du hjälper till att göra lokala projekt säkrare och mer produktiva, men du kan även få jobba med mer högprofilerade byggprojekt. Det kan vara allt från kommersiella och vetenskapliga projekt till idrotts- eller miljöprojekt. Du kommer alldeles säkert att jobba med imponerande ingenjörsbedrifter och möta alla sorters människor, från byggarbetare till projekt- och företagsledare.

Som säljare får du chansen att utveckla din karriär och uppnå fantastiska resultat. De flesta väljer att stanna kvar på säljsidan för att det är en så rolig och givande roll, men med tiden kanske du vill anta nya utmaningar och utforska nya affärsområden.

Det handlar om att sälja men inte som vanligt

Vår modell utgår från professionell konsulterande försäljning. Vi sysslar inte med traditionell telefonförsäljning. 

För dig innebär det att skapa nya kontakter med intresserade kunder och bygga relationer med befintliga kunder. De flesta av dem känner redan till, litar på och vill ha våra produkter. Du kommer att demonstrera några av branschens mest banbrytande lösningar, sälja vår supermoderna programvara och alla de tjänster och det underhåll som är en del av varumärket Hilti.

Några av våra bästa nya medarbetare har inte haft någon tidigare erfarenhet som säljare. De har aldrig heller haft en tanke på att jobba i byggbranschen. Men deras energi, mod, skarpa intellekt och tävlingsinstinkt är drivkrafter som får dem att blomstra i den här rollen. Vi har en härlig mix av människor, där framgången beror på teamwork och egen förmåga, oavsett vilket bakgrund du har.

 

”Hur ska jag kunna sälja motordrivna verktyg? Jag har aldrig borrat ett hål i hela mitt liv! Det var det jag tänkte när jag började jobba på Hilti, men så är det ju inte. Det handlar om att utveckla sina starka sidor och att bli belönad för att man gör ett riktigt bra jobb.”

James, kundservicemedarbetare (säljavdelningen)

Vi utbildar, utmanar och belönar dig

På Hilti kan du se fram emot alla fördelarna med att vara en del av ett stort företag, men med självständigheten som man får när man driver ett mindre företag. Vi ger dig en hel del ansvar på ett mycket tidigt stadium och låter dig ta initiativ för att göra saker på ditt sätt.

Som en del av intervjuprocessen tar vi dig på en ”fälttur” för att visa dig en vanlig dag för våra säljteam. På så sätt kan du snabbt se vad våra medarbetare går för och vilket engagemang de har för våra kunder.

Vi har höga krav och det gäller även vår utbildning. Vi kommer att ge dig all vår kunskap och utrustning som du behöver för att bli framgångsrik i din roll – allt från en välutrustad brandad till den senaste CRM-programvaran.

En stor del av din utbildning sker på på jobbet men du kommer att börja med en introduktion till Hilti – våra värderingar, strategi och kultur – innan du bekantar dig med kunderna och produkterna som du snart kommer att känna riktigt väl.

Vi kommer att belöna dig för allt ditt hårda arbete med generösa incitament och utbildning som är bäst i klassen. Du kommer även att få personlig coachning och karriärvägledning.

Med framstående resultat över tid i kombination med teamwork och engagemang kan du ganska snabbt få en ledande roll på Hilti. Faktum är att många av våra säljare får sin första chefsposition när de är mellan 25-30 år gamla och 80 % av våra chefsjobb tillsätts internt.

Varje år har vi även en mycket noggrann utvärderingsprocess, där vi bedömer alla i företaget med hjälp av prestations- och karriärmatchning. Så skapar vi nya möjligheter att utveckla våra medarbetare inom olika ansvarsområden, kulturer och marknadsutmaningar. Vi kan bredda din kompetens, sporra dig och öppna nya dörrar i din karriär. 

Bygga exceptionella kundrelationer i olika roller

Som medarbetare i vårt säljteam är du precis det – en del av ett team. Vår försäljningsmodell vilar på teamwork, som är en av sakerna som gör jobbet så kul och givande. 

Det finns tre huvudsakliga roller inom sälj: jobba som Account Manager med kunder på byggplatser, hjälpa lokala kunder att hitta lösningar på ett Hilti Center eller att ge professionella råd som kundservicemedarbetare. 

Här berättar vi mer om våra viktiga roller:

Account manager

  • Det här är en konsultativ säljroll, där du bygger vidare på våra relationer med professionella byggare som vill ha de bästa kvalitetsprodukterna från ett varumärke de känner till och litar på.
  • Du får dina egna kunder, däribland fastighetsutvecklare och branschexperter som arbetar på byggplatser och -projekt.
  • Du får jobba mycket självständigt, jobba med kunder ute på fältet och lägga upp ditt eget schema.
  • Vi utrustar dig med en Hilti-brandad bil och den senaste tekniken för att demonstrera produkter och vi litar på att du gör vad som krävs för att nå resultat..
  • Vi ger dig ett specifikt yrkessegment, som elinstallation eller byggnadskonstruktion, och du kommer snabbt att bli en specialist på produkterna inom ditt segment.
  • Du får alla möjligheter att utveckla din karriär i takt med att din roll utvecklas med alla de produkter vi lanserar. Vi lanserar varje år 60 olika verktyg, tjänster och programvarulösningar, så du har alltid en utmaning att lära dig något nytt.
  • Med starkt engagmang, bra prestationer och drivkraften att lyckas, kan du snabbt ta dig uppåt och utveckla din karriär.

Se våra Account Manager-jobb

 

Hilti Center-representant 

  • I den här rollen kommer du att sköta ett Hilti Center, vår detaljhandelsplats som hjälper lokala kunder och yrkeskunniga som behöver produkter omgående. Det kan röra sig om små eller stora kunder, allt från egenföretagare till stora byggplatser.
  • Du får fullt ansvar att driva ditt Hilti Center, vilket innebär flexibilitet och frihet att fatta många egna beslut. Du kanske vill hålla öppna workshops eller demonstrationsdagar eller komma med andra idéer på hur du ska marknadsföra dig gentemot lokala kunder.
  • Du får en bred produktkunskap som täcker hela Hilti-katalogen och det ger nya karriärmöjligheter i framtiden. Behöver du hjälp inom ett specialiserat produktområde kan du alltid lita på att ditt team ger dig råd.
  • Det påminner mycket om att driva eget företag så du behöver ha entreprenörsanda och kan skörda frukterna när du är proaktiv.

Se våra Hilti Center-jobb

Kundservicemedarbetare 

  • Här får du hantera vår portfölj med små och stora företag och agera som en pålitlig representant för Hilti mot ett antal kunder. Din roll är att finnas till hands oavsett vad de behöver och ge varje kundrelation en vänlig, personlig touch.
  • Ditt jobb kan handla om att ta samtal från kunder som vill ha tekniska råd om specifika produkter eller problem på byggplatsen. Du kommer att få en gedigen utbildning för det här.

Se våra Kundservice-jobb